5plus2: Na dívky dělá s kolem dojem. Kde skončí, rozhodnou i volby

5plus2: Na dívky dělá s kolem dojem. Kde skončí, rozhodnou i volby

Velký zastánce cyklodopravy Jakub Kutílek se musel s kolem narodit. Nejenže mu věnuje svůj volný čas, díky profesi je prosazuje, kde se dá.

Kdyby Pardubice a Brno propojovala cyklostezka, dá se s téměř stoprocentní jistotou říct, že Jakub Kutílek bude do práce jezdit každý den na kole. A je úplně jedno, že obě města od sebe dělí téměř stopadesátikilometrová vzdálenost. Život bez kola si totiž dopravní inženýr umí stěží představit.
Lídr krajské kandidátky Pro otevřený kraj, předseda krajské organizace Strany zelených a člen spolku Město na kole je zkrátka mnohem víc cyklista než chodec. Po studiích na pardubickém gymnáziu Dašická zamířil tam, kam ho srdce táhlo nejvíc. K dopravě, respektive na Fakultu stavební VUT v Brně, kde absolvoval obor stavební inženýrství. Po tříletém angažmá v brněnské projekční kanceláři se na rok a půl usadil v Pardubicích, kde pracoval na odboru hlavního architekta. Jak jinak než jako specialista na dopravu.
„Shodou okolností čtvrtým týdnem dělám podobnou práci v Brně na brněnské části Brno střed. Dojíždím z Pardubic téměř denně, ve vlaku jsem teď jako doma. Uvidím, jak budu nové samosprávě prospěšný,“ říká Jakub Kutílek, za jehož působení Pardubice získaly titul Hlavní město cyklistů 2014 a všude ho provází cyklistická pověst.
K cyklodopravě, které se dnes věnuje profesně i jako člen spolku Města na kole, ho přivedl bývalý spolužák z gymnázia a někdejší pardubický cyklokoordinátor Vojtěch Jirsa.
„Jízda na kole se mi osvědčila jako nejsnazší a nejjednodušší způsob dopravy. Pardubice na kole pojmu do čtvrt hodiny. Občas nadávám, že nemám blatníky, i přesto se po městě jinak nepohybuji. Když už mám čas jít pěšky, je to pro mě svátek,“ přiznává třicetiletý Jakub Kutílek, který zná problematiku kol ze všech stran. Krátce po studiích si vyzkoušel i práci skladníka a mechanika v obchodu s cyklistickými potřebami.
„Jízda na kole změnila můj náhled na dopravu, na město i na obecnější společenské otázky. Pochopil jsem, jakmile jsou podmínky ve městě utvořené jinak, chovají se i lidé jinak. Prostor okolo sebe ve městě vnímám nesrovnatelně víc, než když jsem zavřený v autě,“ dodává mladík, který je schopen převézt na kole vedle krosny i lyžařské boty a lyže. Největší nepřítel automobilové dopravy je podle něj automobilová doprava sama.

Pardubice nebo Brno? Rád by zapustil kořeny
Kolo mělo ambici sehrát roli i v jeho osobním životě. Jako člen cyklistického spolku si půjčuje ke stěhování věcí speciální nákladní kolo, do kterého si bez problému vedle řidiče sedne i jeden dospělý nebo dvě děti. Projížďka v takovém kole prý dělá dojem i na dívky. „Vpředu má dvě kola a mezi nimi je bedna. Nejčastěji kolo půjčujeme na svatby zpravidla jako dopravní prostředek pro převážení nevěsty,“ líčí zážitky z jízd zatím svobodný a bezdětný muž.

„Jízda na kole se mi osvědčila jako nejsnazší a nejjednodušší způsob dopravy“

Jak sám říká, život bez závazků mu předurčuje úlohu ve veřejném životě. Na druhou stranu přiznává, že by rád už pomalu zapouštěl kořeny. „Akorát k tomu není nakloněná konstelace hvězd. V případě, že nezískám mandát krajského zastupitele Pardubického kraje a zároveň si najdu přítelkyni v Brně, možná zůstanu na Moravě,“ nevylučuje jednu z možných variant svého dalšího působení Jakub Kutílek. Doufá proto, že ho lidé v kraji zvolí, aby mohl v rodných Pardubicích zůstat.
Předseda Strany zelených na Pardubicku o sobě říká, že je šetrný. „Mobily se nesnažím pořizovat nové, ale sháním spíše po kamarádech použité kousky. Oblečení nakupuji v sekáčích nebo si ho předáváme po kamarádech nebo příbuzných. Pochopitelně to není tak, že bychom oblečení navzájem sdíleli a nosili po někom každý den něco jiného,“ usmívá se.
Vedle cyklodopravy Jakub Kutílek fandí železnici nejen kvůli každodennímu dojíždění do Brna, ale i kvůli ekologii.
„Když nejedu vlakem nebo na kole a mám čas, jdu si zaběhat. Když jsem byl na gymnáziu a chvíli ještě na vysoké škole, hrál jsem hokejbal. Ne že by mě to nějak šlo, spíš pro radost. Pak jsem začal s lezením po skalách, věnoval se orientačnímu běhu. Ten teď také zanedbávám. V září se čelo naší kandidátky chystá na Chrudimskou desítku. Musím začít trénovat,“ dodává politický nováček, který v roce 2013 kandidoval za Stranu zelených ještě jako nestraník, ale neuspěl.

S čím jde koalice Pro otevřený kraj (Zelení, Piráti, Změna) do voleb
Větší otevřenost kraje. Pořizování přenosů a záznamů z jednání zastupitelstev a přístup ke všem dokumentům na internetu. Zaměřit se více na cyklodopravu v kraji. Zlepšení fungování integrovaného dopravního systému a intenzivnější spolupráce s okolními kraji. Vybudování přestupních terminálů u hlavních železničních tratí.

Radek Latislav, 5plus2

160715-kutilek

0